Esteellinen sähköinen asiointi on epätasa-arvoa

Tampere – esteellisten sähköisten palveluiden kaupunki. Tampere.fi on kyllä mahdolista käyttää heikon näkykyvyn kanssa, mutta vain sen sisältösivujen osalta. Oikeat sähköiset asiointipalvelut eivät onnistu ellet ole näkökyinen, toimintakykyinen ja esim. tärinätön. Jos kärsit vaikka heikosta näöstä, sairastat Parkisonin tautia ja sen mukanaan tuomaa tärinää tai olet kehitysvammainen, olet kaupungin sähköisten palveluiden näkökulmasta kategoriassa ”Sori, tää palvelu ei oo sulle. Mene jonnekin muualle asioimaan.”

Esimerkkejä tästä on lukuisia. Olipa se sitten hammashoidon palveluita tai esim. bussilipun lataukseen tarkoitettu Nella. Tai sitten ihan vaan aikataulusivut. Kokeile vaikka itse käyttää Nellaa mobiilaitteella, tai siristele vaikka silmiäsi tai laita vaikka päähäsi tummat aurinkolasit. Ei olekaan enää helppoa ja monelle tuo on arkipäivää. Ja nämä palvelutko eivät kuulu meille kaikille?

Esteettömyys, eli se, että palveluita voidaan käyttää myös fyysisten rajoitteiden kanssa, on täynnä virhekäsityksiä. Joku voisi luulla, että ”Esteettömät palvelut ovat kallista puuhaa”, mutta ei ole. Osaavat tekijät suunnittelevat ja tekevät samalla vaivalla esteettömän kuin esteellisenkin. Ja vastuu on Tilaajalla, joka saa sen mitä tilaa ja osaa vaatia. Tampere ei osaa tilata, eikä osaa vaatia. Esteettömyys on liian helppo unohtaa ja tähän on saatava muutos.

Nämä ihmiset, jotka juuri eniten hyötyvät siitä, että asian voisi hoitaa kotona, eikä tarvitse lähteä asioimaan virastoon tai R-kioskille.

Joku voisi sanoa, että ”Se on pieni porukka, joka siitä hyötyy.” No, joka 20. mies on puna-viher-sokea, kansalaisissa on paljon muitakin joilla on vaikeuksia näkemisen kanssa esim ikänäön muodossa, on Parkinson tai muu vapinaa aiheuttava sauraus, rajoittunut liikkuvuus jne. Näiltäkö ihmisiltä sähköiset palvelut pitäisi kieltää huonolla suunnittelulla. Nämä ihmiset, jotka juuri eniten hyötyvät siitä, että asian voisi hoitaa kotona, eikä tarvitse lähteä asioimaan virastoon tai R-kioskille.

Eli joka kerta kun Tampere tarjoaa sähköistä palvelua ilman, että se esteetön, se on kuin Tampereen kaupunki itse sanoisi, että pysy täältä poissa. Onko tämä tasa-arvoa? Ei. Onko tämä oikein? No ei.

Eli tässä mitä pitäisi tehdä:

1. Parantaa Tampereen kaupungin osaamista ja kyvykkyyttä hankkia ja ohjata sähköisten palveluiden kehityshankkeita. Vain näin saadaan tarjolle laadukkaita sähköisiä palveluita.

2. Noudattaa jo nyt vahvistettua EU-direktiiviä julkisten palveluiden esteettömyydestä, joka vaatii palveluiden olevan esteettömiä 2019 vuodesta lähtien

3. Vaatia ja valvoa esteettömyyden toteutuminen kaikissa sähköisen asioinnin hankinnoissa ja hankkeissa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Olethan ihminen? *